torsdag 16 augusti 2007

lagar

Dagens Japanska Ord:

Hooritsu = Lagar

Orsak:
Jag har idag suttit och gjort ett utkast på Äktenskapsförord för mig och min lilla japanska. Har lånat en alldeles utmärkt bok på biblioteket, "Nordstedts formulärbok", Den innehåller exempel på alla möjliga juridiska formulär som man kan tänkas behöva upprätta. Om det inte är svårar än vad som beskrivs i boken så förstår jag inte varför man skulle vilja slänga bort sina pengar på en jurist för att upprätta ett Äktenskapsförord.
Fast det klart. Om alla började upprätta sådana här lite enklare vardagsdokument utan "experthjälp" så skulle vi snart se horder av desperata, arbetslösa jurister dra runt på stadens gator raggandes kunder. Vi skulle få ett "stämm skiten ur alla samhälle" a´la USA. Jag kanske ska anlita en jurist i alla fall...............

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jurister kollar säkert igenom stavningen på uppräckade dokument också (det har du inte gjort nu!)

Varför heter jag "lilla" japanskan?
Jag är normalstor, eller har du "en stor, en liten och en mittimellan?".

Ma sa...

Du är liten vad gäller omfånget. Det räcker gott med en japanska.

Min svenskalärare hade också en del att säga om mitt sätt att skriva.......